Oameni de paie

De când a început scandalul din Ucraina, cei care susțin că doar Putin e de vină m-au acuzat că eu susțin că doar Occidentul, în care intră și conducerea pro-vestică a Ucrainei, e de vină, iar cei care susțin că doar Occidentul e de vină m-au acuzat că eu susțin că doar Putin e de vină. Toți aceștia fie nu m-au înțeles, fie m-au răstălmăcit din varii motive: deficit cognitiv, rea credință, lipsa maturității și a disciplinei intelectuale.

Eu sunt o persoană tolerantă. Accept diferențele și pot discuta argumentat cu oricine are o altă opinie. Nu pot însă să discut cu cineva care îmi atribuie idei care nu îmi aparțin deoarece nu mă înțelege, se face că nu mă înțelege sau nu vrea să mă înțeleagă pentru că îi este mai ușor să se lupte cu un om de paie imaginar decât să răspundă, în măsura în care poate și în conformitate cu regulile logicii, la o serie de argumente și obiecții.

Așa că poate că ar trebui să precizez, pe scurt, ce am zis eu de fapt. Nu am zis nici că e doar vina lui Putin, nici că e doar vina Occidentului. Am zis că vina e împărțită. Și nu, nu e împărțită în proporție de 90% la unul, 10% la altul. Problema e mai nuanțată. Unde anume se trage linia de demarcație nu e clar. E de dezbătut. Dar doar cu cine se poate dezbate. Pentru că dezbaterea autentică implică anumite reguli și anumite abilități ale participanților.

Așadar, asta este ceea ce am spus eu. Aceasta este concluzia la care am reușit să ajung eu în urma unui efort destul de amplu de documentare, care continuă, pentru că nu am obiceiul să mă înfig într-o concluzie, rămân deschis la noutățile care îmi pot nuanța sau chiar modifica fundamental perspectiva, dar nici să mă las intimidat și manipulat de propagandiști isterici. Aceasta mi se pare poziția corectă atât din punct de vedere moral, cât și din punct de vedere epistemologic.

Nu mă poziționez la centru pentru că ar fi confortabil, nici nu este, ci pentru că acolo se află adevărul, mai precis cea mai bună aproximare a adevărului care e disponibilă pe baza informațiilor la care am avut acces. De altfel, din experiență pot spune că în cam 90% din cazuri adevărul se află undeva la mijloc și tot cam 90% din oameni se poziționează binar, într-o extremă sau alta, adică în afara adevărului. Sau poate procentajul celor poziționați astfel e mai mic, dar cu siguranță așa se poziționează ăia care urlă mai tare și au acces la megafon, lăsând impresia că așa arată, de fapt, opinia publică.

Studenților mei le-am spus întotdeauna: înainte să critici un autor trebuie să-l citești, cu atenție și răbdare, și să redai întocmai ceea ce a spus respectivul autor: despre ce vorbește, cum se poziționează în câmpul dezbaterii, ce argumente aduce în sprijinul poziției sale. Dacă nu poți să faci asta, nu iei notă de trecere. Dacă poți să faci asta, iar apoi poți să vii cu propriile tale completări sau contraargumente, avansezi spre nota 10.

Despre Alexandru Racu

Născut în Bucureşti pe 4 Martie 1982. Absolvent al Facultăţii de Ştiinţe Politice din cadrul Universităţii Bucureşti, Master în Studii Sud-Est Europene la Univeristatea din Atena şi doctor în filozofie politică al Universităţii din Ottawa.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un comentariu