Totul pentru familia mea

În măsura în care te face mai responsabil, mai matur, mai jertfelnic și, nu în utlimul rând, mai răbdător și mai smerit, familia reprezintă binecuvântarea și crucea prin care crești spiritual și îți câștigi mântuirea. Din acest punct de vedere, mă tem că zeflemeaua boemă, sau chiar accesele de turbare antiortodoxă (și, mai nou, „antisectantă”) cu care este întâmpinată agenda pro-familie a organizațiilor conservatoare și a bisericilor, trădează (și se explică, cel puțin în parte, prin) faptul că hipsterii ultragiați au o problemă personală – tot mai mare – atunci când vine vorba de asumarea responsabilităților familiale și dobândirea virtuților mai sus enumerate. Și spun problemă deoarece, dincolo de fațada boemă și zeflemeaua ieftină, absența acestor virtuți se traduce de fapt – din ce în ce mai mult, odată cu trecerea timpului – prin angoasă, frustrare și resentimente care răbufnesc periodic împotriva celor care aleg să-și etaleze reușita familială sau doar să iasă public în apărarea acestei instituții ce se vrea a fi redefinită (de fapt, aruncată în derizoriu, iar asta în bună măsură tocmai datorită frustrărilor mai sus invocate).

Din păcate, puțini înțeleg faptul că, deseori, tocmai reușita familială trădează, la rândul ei, faptul că familia invocată numai creștină nu este. La fel cum puțini înțeleg faptul că așa-zisul creștinism de la care se revendică nu are prea multă legătură cu adevăratul creștinism. Nu că, contrar aparențelor și formele tradiționale osificate, acesta și-a găsi, de fapt, adevărații reprezentanți în hipsterii progresiști, care sunt departe de a conștientiza ipocrizia și fragilitatea propriei lor poziții. Însă umanismul superficial – întrucât nu (prea) obligă la nimic – al acestora din urmă speculează aici existența unei probleme reale, mai ales atunci când partizanii familiei schimbă repertoriul și o bagă, fără nicio jenă, p-aia cu „să moară familia ălora de altă rasă și religie” (mai precis, să moară familia ălora ca să trăiască familia mea). Căci, trebuie spus că în măsura în care te face mai egoist (sau, mai bine spus, mai egofamilist), mai paranoic-agresiv, mai dispus de a călca pe cadavre și, în sensul cel mai larg al termenului, mai xenofob, familia reprezintă, din contră, un idol și un obstacol în drumul către mântuire, care nu doar că nu ucide egoismul individual ci, din contră, îl poate potența, la fel cum și lupul singuratic devine mai sălbatic în haită. Nu degeaba spune Hristos că „cel ce nu urăşte pe tatăl său şi pe mamă şi pe femeie şi pe copii şi pe fraţi şi pe surori, chiar şi sufletul său însuşi, nu poate să fie ucenicul Meu” (Luca 14, 26). Și doar în acest sens, cred eu, trebuie înțeleasă afirmația Mântuitorului – nu ca respingere a familiei în sine, ci ca osândire a ceea ce familia, din păcate, ajunge să însemne pentru cei mai mulți.

În răspăr cu ideologiile și formele de activism goale de conținut prin însuși faptul că nu cer sacrificii, nu obligă la nimic, ba, din contră, de multe ori reprezintă de fapt niște oportunități de carieră de care nu puțini profită din plin, familia poate reprezenta universul virtuților întrupate, în care înveți realmente ce înseamnă dăruirea de sine și generozitatea. Dar cum iubirea creștină este deopotrivă întrupată (adică nu teoretic-abstractă, ci concretă în jertfelnicia ei) și universală (cuprinzându-i nu doar pe străini, ci chiar și pe vrăjmași), familia nu reprezintă o formă de comuniune creștină decât în măsura în care virtuțile dobândite în mod efectiv în familie sunt puse apoi în valoare la nivelul întregii societăți – nu doar la nivelul „neamului”, așa cum încearcă să ne convingă unii teologi rătăciți, ci, ca să folosesc o formulă utilizată de teologia socială catolică, la nivelul întregii familii umane. Desigur, în viața de zi cu zi, nu este tocmai ușor să împaci responsabilitatea familială cu filoxenia. Nu întâmplător spune Pavel că ar vrea ca toți oamenii să fie ca el (1 Corinteni 7, 7) și nu întâmplător tocmai el a fost cel care a părăsit vechiul Israel pentru a se face Apostol al neamurilor.

Prin egoismul care le reunește, precum și prin iluzia că „suntem minunați și iubim cu adevărat” pe care o cultivă, atât egofamilismul cât și iubirea departelui (formulă mai veche a unui teolog și diplomat român) ascund de fapt aceeași lipsă de legătură cu sensul universal și concret al crucii, care presupune o jertfă concretă cu implicații universale: se răstignește un om în carne și oase pentru mântuirea întregii omeniri. În orice caz, atât apărătorii contemporani ai familiei cât și detractorii lor ar face bine să citească ceea ce avea de spus părintele Stăniloae vizavi de subiect:

„Desigur, nașterea și creșterea de prunci, slujirea Bisericii și a societății, ca înfrânare a egoismului în doi (sau în mai mulți: cu copii cu tot), înseamnă o cruce. De aceea se cântă la slujba Cununiei un imn închinat mucenicilor. Soții care nu-și înfrânează egoismul în doi vor deveni până la urmă netransparenți chiar lor înșiși. Vor constitui un egoism de instincte, de mic grup animalic, grupul insensibil la alții al familiei de tip biologic, un grup închis ca o cetate în zidurile proprii și capabil numai de ieșiri acaparatoare, nu și de ieșiri dăruitoare. O căsătorie care nu-și răstignește statornic lăcomia și autosuficiența proprie și nu se depășește pe sine prin această năzuință nu e familie creștină. După învățătura creștină, păcatul propriu al familiei de azi nu este divorțul sau lipsa de „acomodare”, sau „sălbăticia spirituală”, ci autoadorarea familiei, refuzul de a vedea căsătoria ca orientată spre Împărăția lui Dumnezeu. Există o pornire de a face „totul pentru familie”, dacă trebuie, chiar și a fura. Familia nu mai este spre salva lui Dumnezeu; ea a început să nu mai fie o intrare sacramentală în prezența Lui. Nu lipsa de sfială sfântă față de familie face ca divorțul să apară ca un proces aproape natural, ci această autoidolatrizare a familiei face ca familia modernă să se sfărâme atât de ușor; este acea identificare a familiei cu succesul și cu refuzul de a purta crucea” (Dumitru Stăniloae, Teologia Dogmatică Ortodoxă, Editura IBMBOR, 2003, vol. 3, p. 202).

Despre Alexandru Racu

Născut în Bucureşti pe 4 Martie 1982. Absolvent al Facultăţii de Ştiinţe Politice din cadrul Universităţii Bucureşti, Master în Studii Sud-Est Europene la Univeristatea din Atena şi doctor în filozofie politică al Universităţii din Ottawa.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Totul pentru familia mea

  1. Ghita Bizonu' zice:

    Europa – sinucidere asistata
    De ceva vreme am observat ca uneori este mai important despre ce nu se vorbeste decat despre ce se vorbeste …
    Zilili astea a fost semnat acordu de la Marakes – ala cu emigratia – Antonio Guterres, al 9-lea secretar general al Națiunilor Unite zicea ca cam asa :
    În multe locuri unde fertilitatea este în scădere şi speranţa de viaţă creşte, economia va stagna şi oamenii vor avea de suferit în absenţa migraţiei. Este evident că ţările cele mai dezvoltate au nevoie de migranţi pentru un spectru larg de roluri vitale, de la îngrijirea persoanelor în vârstă la prevenirea colapsului serviciilor medicale
    si ca documentul ”favorizează cooperarea internaţională în materie de migraţie între toţi actorii competenţi, conştienţi fiind că niciun stat nu poate gestiona singur problema migraţiilor”, simultan cu ”respectarea suveranităţii statelor şi a obligaţiilor ce le revin din dreptul internaţional

    Stoti cve nu a zis ala si nuj zice nimeni?
    Ca docomentu’ este o recunoastere oficiala a faptului ca politica din ultimii 35-40 de ani a dus las esec societatea vestica, europeana, alba , civilizata, cretina samd !
    ESEC!
    Nu, nu am capiat nici nu sunt sub influenta bahice.
    Sa mergem la baza. Ce este aia o „societate” ? Iute „sfanta” wiki :

    O societate (umană) reprezintă un grup de persoane între care se manifestă relații permanente sau o grupare socială ce ocupă un anumit areal geografic și care se supune unei anumite autorități politice și ai cărei membri au în comun anumite aspirații culturale.

    Le terme société, en sciences sociales, désigne un ensemble d’individus qui partagent des normes, des comportements et une culture, et qui interagissent en coopération pour former un groupe ou une communauté.

    A society is a group of individuals involved in persistent social interaction, or a large social group sharing the same geographical or social territory, typically subject to the same political authority and dominant cultural expectations.

    Clar? CRISTAL? Ca votca? Ca ginu? Ca mastica?! Sau mai bine ca apa chioara de izvor dat find ca este 10:10 AM (si eu respct vechile regului socialiste : nu inainte de 11:00 !! la 11:01 .. e )
    Insa daca largesc hora .. pot obsrrva ca omulo nu estesingurul animal social – mai sunt ogtraza – si canidele formeaza grupuri, si primatele si …
    De ce? Fiindca un grup asigura sanse mai mari de supravietuire! Si asa avem bancuri de pesti, stoluri de grauri , familii de lei si haite de canide .
    Deci primul scop al unei societati este asigurarea supravietuirii fizice a membrilor sai si progagarea genetica a acestora. Adica cresteti si va inmultiti !

    Insa omul .. omul are si o cultura prin care se autoidentifica adica pe sleau se autosegrega! Ori asta inseamna ca societate umana aresiscopul de a prezerva sau chiar a propaga cultura ei.

    SI acum s avddem cum stam „pe teren”.
    Societatea bestica, cretin catolica si cum mai vreti voi , scoietatea aia cea mai evoluata tehnic si tehnologic, aia in care productivitea muncii este cea mai mare .. aia are nevoie de oameni in plus. Ca nu a vrut, stiut sa isi asigure „schimbul de maine” adica nu si-a propagat genele!

    Mai rau – nu stie si nu vrea sa isi pastreze cultura. In tot mai multe tari dezvoltate apar asa zisele No go zones in care emigranti de data recenta traiesc dupa propriile regului in dispet fata de regulile tarii accipiente. Mai rau …. de buna voie tarile vestice acepta sa isi modifice legislatia – preluarea shariei in unele zone din Londonistan (sau si mai bine”este mai usor sa fii poligam la Londra decat la Riad!) . In numele a unei absurde multiculturalitati azi, in unele orase mari nu se mai pronunta cuvantul „Craciun” ….

    Adica ca cam asa :succesele materiale ale Europei de Vest sunt relative, daca nu chiar discutabile.
    O! Da in Anglia, Franta , Germania , chiar si Spania se traieste (inca) mai bine decat in Magreb..
    Insa .. insa e un INSA . Daca in anii 50-60 se inghesuiau cate 4 europeni (mama , tata si 2 copii) intr-un Ficatel 500 sau 2 CV (la al treilea copil nashpa aveai nevoie de un Dauphine mai scump!) azi sunt cam 2,29 intr-un Fluence sau Golf care au spatiu cacalau!!! Azi engelzii „de rand” sfruntat se betivanesc pe la Maglauf , in Germnaia „locul und mergem cu totii pana la urma” este .. Azore sau Corfu .. DAR asta si pentru ca copii costa!!! E ca ala care cheltuie banii sa se duca la mare si apoi risca sa ajunga in strada ptr chirii neplatite …

    ASTA NU SE SPUNE!
    Se zice doar „crestere” insa .. e un insa Pentru că ce-i va folosi omului dacă va câștiga lumea întreagă, iar sufletul său îl va pierde?
    Caci Europa isi va pierde sufletul. Adica cultura.

    Si oare titul a fost doar aparenta?
    Nu asd zice ca aparenta ciu aplicare cehstiei aleia cu „nimic nu se pierde, nimic nu se castiga totl se transforma” adica castigurile unuia devin paguba altora.
    Despre aceasta este vorba . Ca in ultimii 35-40 de ani am asistat la un transfer urias d la cei care .. ma rog „se descurcau” pana la leafa catre cei care oricum aveau prea mult.
    Dovada este in Franta si poarta vesta galbena .

    Si totusi mai subzsita o intrebare – si atunci ptr ce pactul de la Marakes?
    D’aia ca sa continue bisnitz at uzual.
    In plus socieatile islamice sunt mai stabile, nu?
    O Europa stabilizata social in sens islamic poate este mai surazatore supraelitelor ultrabogate

    codil locului de cinsum

    Ce nu se spune sau ce este aia o „implicita”

    In programare o „implicita” este o „variabila” , care daca nu ai „inarcat-o” la declarare are in mod automat (implicit) o valoare (zero) si de un anume tip (de exemplu integer adica numai njumere intregi) .. Deci cand o folosesto este cazul sa tii minte sa o actualizezi (sa ii dai valoarea corecta) cu valori potrivite ( adica daca este integer nu incercio dsa bagi in ea 0,98 sau „A” . Ca nu merge!)
    Onsa in viata asta cu v minuscul, viata asta de zi cu zi , cica „meschina” sunt multe lucruri care actioneaza ca implicite adica le luam de bune fara sa ne batem capul de ce or insemna ele. Adica de multe ori conteaza a dracului de mult ce nu se spune (na dracu este un cuvant care insemna negru, rau, coarne, coada, copite si chinuri) . Nsasulia mare deriba din faptul ca

    ”În multe locuri unde fertilitatea este în scădere şi speranţa de viaţă creşte, economia va stagna şi oamenii vor avea de suferit în absenţa migraţiei. Este evident că ţările cele mai dezvoltate au nevoie de migranţi pentru un spectru larg de roluri vitale, de la îngrijirea persoanelor în vârstă la prevenirea colapsului serviciilor medicale” Antonio Guterres, al 9-lea secretar general al Națiunilor Unite
    Documentul ”favorizează cooperarea internaţională în materie de migraţie între toţi actorii competenţi, conştienţi fiind că niciun stat nu poate gestiona singur problema migraţiilor”, simultan cu ”respectarea suveranităţii statelor şi a obligaţiilor ce le revin din dreptul internaţional”

  2. certincert zice:

    „Nu degeaba spune Hristos că „cel ce nu urăşte pe tatăl său şi pe mamă şi pe femeie şi pe copii şi pe fraţi şi pe surori, chiar şi sufletul său însuşi, nu poate să fie ucenicul Meu” (Luca 14, 26). Și doar în acest sens, cred eu, trebuie înțeleasă afirmația Mântuitorului – nu ca respingere a familiei în sine, ci ca osândire a ceea ce familia, din păcate, ajunge să însemne pentru cei mai mulți”.

    Cred ca aici e vorba de altceva si anume ca Hristos ne angajeaza(cere) intr-o iubire suprafireasca.
    Nu cred insa ca ar fi vreun pericol daca am iubi si pe cei dragi cu aceeasi iubire suprafireasca, pentru ca Insusi Mantuitorul are aceasta iubire pentru om.
    A fi vrednic de Hristos poti fi doar atunci cand te ridici de la iubirea pamanteasca la cea suprafireasca, in care devii desavarsit in iubire. Iubirea pamanteasca nu este desavarsita, o spune si psalmistul David: „Că tatăl meu şi mama mea m-au părăsit, dar Domnul m-a luat”(Ps. 26).
    Unii exegeti vad in rudeniile enumerate aici de Hristos cu totul altceva decat rudenii de neam si sange; trebuie inteles duhovniceste, precum intreaga Scriptura.

Lasă un comentariu