Patapievici revine cu o carte despre ură

“Când urăști un „băsist”, deja ai încetat să mai vezi în „băsist” un om, urăști în el un construct ideologic al răutății și perversiunii politice, care-l reduce pe omul respectiv, prin aplicarea unui stigmat colectiv, la ceva pe care vrei și ai îndreptățirea să îl excluzi din lumea oamenilor normali”.

https://newsweek.ro/…/horia-roman-patapievici-si-anii-urii-…

Eu mă întreb cum se integrează în lumea oamenilor normali cei „23 de milioane de omuleți patibulari” de care pomenește Patapievici în Politice, volum în care el însuși mărturisea cum „ieșea pe stradă și nu vedea oameni normali”, ci doar „omuleți patibulari” din care se compunea un „popor de grobieni” pe care, citez, „numai violența, numai sângele îl mai” putea „trezi din enorma-i nesimțire”.

În altă ordine de idei, Patapievici se aseamănă cu acei calciatori latini care intră la rupere, după care tot ei se aruncă pe teren, urlând la arbitru după cartonaș roșu. În ciuda ideii pe care încearcă să o acrediteze în recentul interviu, ura împotriva lui Ion Iliescu și a alegătorilor săi (despre ei fiind vorba, de fapt, atunci când se pomenește de „cei 23 de milioane de omuleți patibulari”), de care mustește volumul Politice, nu este cu nimic mai prejos de ura de care se plânge acum Patapievici. Iar această ură-scârbă demofobă nu poate fi separată de ceea ce a reprezentat băsismul, atât la nivel discursiv, cât și la nivel de politici economice efective. E o ură-scârbă față de „mâncătorii de mici” care nu votează cum trebuie ce se regăsește până în ziua de azi, inclusiv în sondajele de casă organizate de hotnews atunci când, câte un geniu neînțeles, așa cum era și autorul Politicelor, se găsește să readucă în discuție soluția propusă în același volum, în speță restrângerea votului la o minoritate „aristocratică” ce realmente îl merită, fie că e vorba de o „aristocrație a banului” sau de „o aristocrație spiritului”.

Cât despre dimensiunea personală a acestei uri, care, sustrăgându-se limitelor pe care le-ar impune minima omenie și bunul simț, nu se orpește nici la mormânt, e suficient să citești „necrologurile” pe care intelectualii de dreapta nu ratează niciodată ocazia de a le scrie atunci când mai trece la cele veșnice câte un susținător al nouăzecistului „patrulater roșu”, că e vorba de Vadim, de Păunescu sau de Sergiu Nicolaescu. Sau altfel spus, nu ratează niciodată ocazia asanării mentalității publice printr-o ultimă flegmă pe coșciugul defunctului. Că așa stau lucrurile se va vedea și din revărsarea de civism vigilent, omenie antitotalitară și moderație liberală ce va umple rețelele sociale românești când va pleca dintre noi și Ion Iliescu. De altfel, doar cu câteva luni în urmă, un corifeu autohton al liberalismului civic și anticomunist de profesie, pentru care Patapievici nu are decât cuvinte de prețuire, se întreba ce ar fi „să i se stingă lampa lui Iliescu, taman de Crăciun”.

Și în final, o scurtă istorisire personală. În urmă cu mai bine de un an am publicat o carte în care polemizam printre alții și cu Horia-Roman Patapievici. Deși condimentată cu sarcasmul care reprezintă sarea și piperul unei polemici, polemica era, pe de altă parte, cât se poate de documentată și de civilizată, vizând ideile lui Horia-Roman Patapievici și persoana sa doar în măsura în care avea legătură cu asumarea publică a acestor idei (sau absența ei).

Nici Patapievici, nici ceilalți criticați în carte, nu au răspuns criticilor mele. Pe de altă parte, la ceva timp după apariția volumului, din proprie inițiativă, un fost coleg de liceu, mai diliu de felul lui, l-a abordat odată pe Patapievici pe stradă, altminteri, într-un mod cât se poate de civilizat. Pretinzând că este un admirator al lui, fostul meu coleg l-a întrebat dacă a auzit de cartea unuia, pe nume Racu. A zis ceva de gen: „Domnule Patapievici, am auzit că vă atacă Racu ăsta și mă gândesc că ar fi cazul să-i răspundeți, ca să-l puneți la punct”. La care Patapievici, conform relatării colegului meu, răspunde: „Nu polemizez cu golanii!”

Așadar, dacă pe de-o parte Patapievici a preferat să-mi expedieze critica scurt, prin utilizarea unui apelativ pe care (psihanalizabilă opțiune) l-a folosit și Ion Iliescu la adresa contestatarilor regimului său din Piața Universității, pe de altă parte, mă bucur să aflu că atunci când nu polemizează public, alături de alți intelectuali, cu cuplul Gâdea-Badea (acest AristoPlaton al zilelor noastre), polemizează la piață, smerit și tenace, precum un Socrate post-comunist, cu toți aiuriții care se informează de pe Antena 3 sau de pe alte site-uri național-legionar-securiste, cu excepția celor care îi dau direct cu capu’-n gură.

Să mai spună careva că modul în care își alege Patapievici adversarii nu reflectă profunda smerenie și onestitate a personajului, precum și principiul conform căruia nu imaginea noastră (și vânzările aferente) ar trebui să ne preocupe, ci nivelul de ansamblu al culturii române și al dezbaterii publice.

Despre Alexandru Racu

Născut în Bucureşti pe 4 Martie 1982. Absolvent al Facultăţii de Ştiinţe Politice din cadrul Universităţii Bucureşti, Master în Studii Sud-Est Europene la Univeristatea din Atena şi doctor în filozofie politică al Universităţii din Ottawa.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

11 răspunsuri la Patapievici revine cu o carte despre ură

  1. dragoslupascu zice:

    Este regretabil faptul ca din mahnirea de a nu va fi raspuns la „atacul” din carte, puteti sa comparati observatiile, sentimentele, nu de ura, ci de dezgust poate, ale lui HRP, din Politice, cu violenta fizica si verbala la care a fost supus. Chiar sunt curios unde sunt asemanarile? Omul si-a exprimat in scris niste sentimente, care poate erau de ura, insa mie mi se par a fi de dezgust, de lehamite de a trai printre cei 23 de milioane de votanti ai longevivului caruia nu i s-a stins lampa de Craciun.

    De expresia, merita impuscati, sigur ati auzit, mai ales in miscarile recente de strada anti PSD, dar asta nu inseamna ca toti care o rosteau aveau sentimente de ura sau au apelat la ura pentru a isi exprima optiunea. Ei culmea, HRP desi credea ca merita spanzurati cei in cauza, n-a facut decat sa aprecieze asta intr-o carte, scrisa acum 20 ani, insa ce-i care au considerat ca HRP e un basist, i-au si aplicat corectiile „potrivite”. Cumva, in perspectiva dvs, ambele cazuri sunt asemanatoare, daca nu identice.

    In alta ordine de idei, omul a scris cartea acum 20 ani, de fiecare data cand mai trage o gura de aer, ii readucem in fata acelasi text? Se erodeaza si textul ala, cat de interesat ar fi…

    Va provoc sa scrieti si cateva argumente pentru care credeti ca viitoarea carte a lui HRP ar putea avea si ceva bun in ea, ceva de apreciat. Asa, sa mai rupem sirul criticilor, alaltaieri era Papahagi, ieri Patriarhul, azi HRP, chiar, maine cine urmeaza?

    • N-am comparat discursul plin de ură și scârbă, din Politice, care pe alocuri frizează incitarea la violență, cu violența fizică la care a fost supus Patapievici, pentru că nu cred că sunt comparabile, nici nu cred că cea din urmă ar fi în vreun fel scuzabilă. Am comparat discursul urii practitat nu doar de Patapievici, ci de un întreg segment social care și-a găsit inspirația (și) în el, cu discursul urii de care se plânge acum Patapievici, ca și cum discursul lui public ar fi fost de o gingășie și delicatețe desăvârșite (și nu e vorba doar de retorica violentă, ci și de politicile antisociale extrem de brutale pe care același Patapievici le-a susținut cu vehemență, de-a lungul anilor, evident, fără să resimtă efectele lor pe propria sa piele). În rest, nu mă afectează faptul că Patapievici nu a răspuns criticilor din cartea mea, pe care nu am scris-o pentru a fi băgat în seamă de Patapievici. Acestea fiind spuse, mi se pare ridicol și descalificant să utilizezi formula, iliesciană altminteri, „nu polemizez cu golanii”, atunci când ești atacat cu zeci și sute de trimiteri bibliografice, dar pe de altă parte să-ți petreci timpul polemizând public cu Mihai Gâdea și în privat cu telespectatorii săi.

      • dragoslupascu zice:

        Cred ca exagerati in a crede ca Patapievici va considera un golan, la cat a fost de traumatizat de evenimentele violente la adresa lui, cine stie cum a interpretat si aceasta interpelare a colegului dvs. O fi fost un moment stanjenitor in care a fost iar abordat pe strada si s-o fi simtit omul jignit. Poate nici n-a inteles despre cine e vorba. Nu-i ridic statuie, dar parca nu-i nici genul lui sa arunce cu „golani” in stanga dreapta.

        Unde a polemizat cu Gadea? Nu de alta dar n-am vazut episodul in cauza, cert e ca de ceva vreme filtrul meu de spam la stiri e foarte riguros.

      • Ghita Bizonu' zice:

        dragoslupascu

        pata pupinbaseste in continuare : https://newsweek.ro/interviuri/patapievici-despre-basescu-a-jucat-cu-singura-arma-la-care-nu-s-ar-fi-gandit-granzii-sistemului
        Tot acvolo mai fasesti niste interviuri cu PAta in care …
        Ma rog suntem intr-o tara libera (inca) si are dreptul la libertatea opiniilor.
        Dar si noi, ceilati , nu avem?

        A da.. Si mai tii minte ce fotgrafie insotea articolele saledin EvZ pe vrema violatoirilor de gaini ? Prima data cand am vazut poza am crezut ca era fotografia lui .. Hitler! Frizira .. exact la fel , camasa mai grosuta de postav .. atitudinea. Dupa a 3a provire mi-ma dat seama ca lipsea mustata. Crezi ca HRP nu stia de asemnare?!

        Ma rog dupa un timp acest Hitelerica de Buzau s-a gandit sa isi schimbe infatisarea .. dinpai apoionu , acum costumum sobru…

        Mare farsor, mari gogomani ….

    • Am înțeles. Dacă Patapievici nu polemizează cu golanii, probabil că nici eu n-ar fi trebuit să polemizez cu traumatizații. Săracii, cine știe cum o să interpreteze intervențiile mele.

  2. G. F. zice:

    „marxismul stă sau cade împreună cu anumite opţiuni care sunt dezgustătoare (suprimarea libertăţii, domnia violenţei, tirania birocratică etc.) şi sugerează raţiunile pentru care adepţii români ai marxismului merită dispreţuiţi.”
    http://evz.ro/senatul-evz-marxismul-si-romanii-841235.html
    Cred că există o serie de texte seminale care au făcut posibil fenomenul tefelist. Cele din Politice, în mare parte, Apelul către lichele și cel pe care tocmai l-am citat.
    Mi se pare interesant fenomenul tefelismului ortodox, care apreciază consecvența Patriarhului și inconsecvența elitei.
    Sînt curios ce ar spune sociologii religiei despre acest fenomen, presupunînd că nu au fost tefelizați pe creier în prealabil.

    • Apropo de tefelismul ortodox: tocmai ce l-a terfelit Vlafimir Tismăneanu pe fostul său camarad de drum, tefelistul Mihail Neamțu. Cu această ocazie, am aflat abia acum cât de revoltat a fost Tismăneanu de poeziile din Radu Gyr recitate public de Mihail Neamțu și invers, câr de revoltat a fost Neamțu de interviurile lui Vladimir Tismăneanu (care l-a pus pe Neamțu pe aceeași listă – neagră – cu Vadim) cu Ion Iliescu. În acest sens, comentam recent pe facebook:

      Scandalul dintre Neamțu și Tismăneanu spune ceva și despre felul în care funcționează relațiile din cadrul elitei intelectuale de dreapta din România. Atâta timp cât Neamțu și Tismăneanu se lăudau și se susțineau reciproc, întru băsism, primul cita din Radu Gyr cu voie de la Tismăneanu în timp ce Tismăneanu făcea interviuri cu Iliescu fără ca Neamțu să aibă de obiectat ceva. De îndată ce s-au certat, fiecare a descoperit cât de mizerabile și antidemocratice erau de fapt practicile celuilalt.

      De altfel, că veni vorba de comparația cu Vadim Tudor la care recurge domnul Tismăneanu, cam tot așa se petreceau reglările de conturi și în cadrul Partidului România Mare. Până la ruptura de tribun, Leonida Lari era o poetă desăvârșită de un patriotism desăvârșit. După, aflam că ea fusese de la bun început o alcoolistă ordinară care umbla în patru labe prin curtea partidului. La fel și Corneliu Ciontu: „un om cu o înaltă pregătire și cu un simț al datoriei cum rar mai poți întâlni”. După ce se certa cu tribunul, aflam că era de fapt „un analfabet sifilitic, pe care l-am primit în partid pentru că mi-a fost milă de el”, ș.a.m.d.

  3. G. F. zice:

    „Sănătatea publică, transporturile, educația sunt la pământ. Regresul educației naționale face parte din această indiferență generalizată pentru viața publică.
    Dacă aș mai avea energia de a duce o luptă politică, aș milita pentru înscrierea unui articol în Constituție care să proclame inteligența drept principala bogăție națională, demnă de atenție și protecție. Nu este admisibil să irosim inteligența și creativitatea copiilor noștri. Aveți dreptate, cu cât tratăm inteligența mai rău cu atât opinia publică devine mai manipulabilă.”
    http://evz.ro/mesaj-din-inima-ion-vianu.html

    Dar poate că educația este la pămînt pentru că inteligența a fost exploatată ca principala resursă națională. Inteligența de dreapta, în orice caz.

    Dintre cei 28 de ani de „tranziție”, 18 au fost administrați de dreapta (4 Constantinescu, 10 Băsescu, 4 Iohannis).
    În acest timp, inteligența a fost bine tratată pe linie de partid și de stat, ca să zic așa. Nimeni nu a fost lăsat în urmă.
    Ce a fost lăsat în urmă a fost niște fleacuri, pe care le-au ciuruit cu fiecare ocazie (ca să se asigure probabil că nu-i prind din urmă): onestitate, integritate, demnitate…

    În ce privește terfeleala Tismăneanu-Neamțu, dincolo de mostra impresionantă de inteligență educată (de care profesorul Vianu ar trebui să se simtă mîndru), nu este exclus ca, dincolo de unele sentimente sincere de iubire/ură dintre cei doi, controversa să aibă și un scop lucrativ, rolul ei real fiind acela de a-l recomanda, din nou, pe Mihail Neamțu într-o eventuală distribuție politică care încearcă să profite de valul recentelor victorii politice ale partidelor anti-UE.
    „Faptul ca a ajuns acum sa debiteze lucruri similare cu Dorin Tudoran, Radu Calin Cristea, Cornel Nistorescu, Petru Romosan, generalul securist Aurel Rogojan, raposatul Vadim Tudor, Mircea Platon, fratii Roncea, Ovidiu Hurduzeu si altii ca ei, este dezolant si, o spun sincer, rusinos. Nu pentru mine, pentru el. Este dreptul sau sa-l venereze pe Donald Trump.” (https://www.notabn.ro/mihai-neamtu-si-vladimir-tismaneanu-isi-trimit-sageti-si-critici-aspre/)

    În orice caz, profesorul Ion Vianu poate dormi liniștit: la noi inteligența va fi întotdeauna pe val. Poate că tocmai din această cauză orice altceva este la fund. Sau la curul cu care seamănă inima acestui popor, cum spunea un om deosebit de inteligent, care s-a bucurat de altfel de aprecierea profesorului Vianu (https://foto.agerpres.ro/?is_search=1&searchtxt=+Caietele+lui+Oazis).

    • Da, sunt atât de inteligenți că de fiecare dată când îi ataci cu argumente și bibliografie se fac că plouă (proști nu sunt ei, că doar n-or fi să facă publicitate unei cărți scrise cu rigoare academică – mai bine îl lasă pe Gâdea să le facă lor publicitate, în speță să le ofere o nouă ocazie de a-și arăta rănile în public, spre profunda înduioșare a cititorilor) și îți răspund prin fanii lor, ce preiau psihologismul de trei lei care automat încheie orice discuție: „L-ai criticat pe Patapievici, atunci e clar că ești resentimentar frustrat’. Asta e un fel de cenzură transcendentă menită să mențină, în bună tradiție apofatică, idolii forului dincolo de impietățile rațiunii (altminteri, expresie certă a frustrării când nu își vede lungu nasului și atentează la onoarea lu’ domnu’ Patapievici, lu’ domnu’ Liiceanu), dincolo de bine și de rău, dincolo de adevăr și fals. O bagi p-aia cu fișa psihologică, cu accesul direct la subconștientul criticului, pui diagnosticul și ai încheiat discuția.

      În fine, dacă tot vorbim de inteligență, poate că ar trebui să vorbim un pic și de raportul dintre rațiune și credință. Eu am pledat întotdeauna pentru deschidere intelectuală, ca bază a forței apologetice, pe de o parte, și rigoare dogmatică, pe de altă parte. Ceea ce constat, din păcate, este că în linii mari, raportarea clericilor și teologilor BOR, a organelor de presă și a purtătorile de cuvânt, precum și a grupului de fani creștini, funcționează mai degrabă în logica unui „anything goes” în teologie (atâta timp cât este, în linii mari, „spiritual”, „tradițional”, „heteronormativ”, adică de dreapta), interpretat drept deschidere intelectuală, iar, pe de altă parte, printr-o închidere în cercul strâmt (cu lecturi limitate, citate decupate. caricaturizări ieftine a adversarilor ideologici și argumente în cel mai bun caz incomplete) al „reperelor intelectuale ale dreptei românești”, interpretată drept „mărturisire” anticomunistă, antirelativistă, anti-neosexomarsită, a adevărului de (dreaptă) credință, sau mai bine zis a „adevărului” de credință de dreapta.

      Și cum am spus: când le arăți cu argumente, cu bibliografie, că nu orice merge în teologie, sau că cercul este strâmt în ciuda pozei de geniu neînțeles de pe coperta a patra a cărții de la Humanitas, imediat te trezești cu replica: „ah, păi dacă spui asta, e clar că ești frustrat”. Și cam aici se oprește discuția.

  4. G. F. zice:

    „Să știți însă că, exceptându-i pe cei care m-au agresat fizic ori care m-au înjurat, am stat de vorbă cu toți, cu toți, încercând să-i conving că nimic din ce îmi reproșează nu e adevărat, argumentând cu fapte, cu date și cu citate. Pe niciunul însă nu am reușit să îl conving, erau extraordinar de montați împotriva mea. „Și Eminescu?! Și poporul român?! Și Băsescu?!”, mă trăgeau la răspundere. Pur și simplu, voiau să-mi bea sângele.”
    https://newsweek.ro/interviuri/horia-roman-patapievici-si-anii-urii-le-clocotea-in-priviri-furia-ca-exist-ca-respir

    Mă tem că elita nu se confruntă doar cu golani și resentimentari, ci și cu „bampiri”! Pe de altă parte, acest „nu polemizez cu golanii” ar trebui văzut și din perspectiva sfatului pe care Noica l-a dat lui Pleșu („nu stai de vorbă cu derbedeii!” https://www.youtube.com/watch?v=NV8-EzK4EhM) și care l-a încîntat într-atît pe HRP încît l-a repetat de vreo trei ori în extaz. Vedeți și revelația din final, cînd descoperă cu o mină teatrală realitatea tragică: au ajuns să stea de vorbă cu derbedeii!

  5. Ghita Bizonu' zice:

    Curios insa si Pata asta mi se pare tributar aberatiilor frankfurtere ….
    Zilele astea am gasit la Remus Cernea (ce escroc !!) „cheia” ideologiei lor “Dintre toate formele de tiranie pe care le poate suferi o țară, tirania majorității este cea mai rea” – William Inge (ma rog Inge nu era dar asta este gandirea )
    Ce mi se pare insa ciudata este cum acest impostor hohol defileaza ca „victima” a comunismului, cum face din tac-su (un agent kominternist) un martir samd etc si cum lumea mai pune botul la aberatiile hoholului cemosteni gerna kpminternista si nu stiu de unde achizotina niste fumuri aristocratice .

    Ca o fi destept insa inteligenta nu este o scuza ptr toate incarnatiunile, asa cum frumusetea nu este oscuza pentru prostitutie! (Carp). Insa acolada pe care i-a acordat-o Paleolpgu zice tit despre „elita”noastra.
    Si iata un citat care ne arata „gandirea” tipica Obsedantului Deceniu ce a revenit pron Basescvu : „Băsescu a jucat cu singura armă la care nu s-ar fi gândit niciunul dintre granzii sistemului postdecembrist: modificarea câmpului politic prin acțiunea justiției. A dat deci mâna liberă justiției să facă curățenie.” (https://newsweek.ro/interviuri/patapievici-despre-basescu-a-jucat-cu-singura-arma-la-care-nu-s-ar-fi-gandit-granzii-sistemului) Mie imi vine on minte o replica dintr0un singur cuvant : Tămădău !

    In rest ca pupinbaeste si minte in onoarea stapanului sau .. este in natura sa anciliar hoholica ..

    –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
    A da.
    Hohol in sine nu este o insulta… Insa cand unii dintre ascendentii tai daruiau hoholii cu cateva nagaice pe spinare doar asa din traditie culturala …
    (Hoholii erau o populatie de tip rusesc, cu origine sa zicem incerta. Borbeau un idiom sau chiar şi limba proprie si in zonele cazacesti erau masa ancilara . SLugile de darlpafa cum s-ar zice . Tratati cu obisnuita „blandete” cazaceasca . Teoretic erau liberi … dar practica era nitel mai brutala. Din cate am auzit se puteau muta liber de la o gospodarie cazaceasca la alta … insa iesitul; din district … mai greu)
    Si cand e voeba de Pata .. ei biune mi se tezesc ciudate atavisme …

Lasă un comentariu