Studiul istoriei

Nici eu nu cred că ar trebui să se studieze la liceu istoria holocaustului ca materie de sine stătătoare. La fel cum nu ar trebui să se studieze ca materie independentă nici istoria comunismului, nici genocidul armenilor, nici domniile fanariote, nici genocidul amerindienilor. Trebuie să se studieze, ca și până acum, istoria românilor și istoria universală. Ambele, din nefericire, includ și holocaustul, care trebuie studiat și el, temeinic, în cadrul acestor materii.

Liceul ar trebui să le ofere elevilor cunoștințe de ordin general. Pentru specializare, te duci la facultate. Adevărata problemă e că multor elevi care au trecut bacul și ajung la facultate le lipsesc cunoștințe elementare de istorie națională și universală. Așa stând lucrurile, nu au nevoie de mai multă specializare, ci de o predare mai temeinică a cunoștințelor de bază, și nu vor înțelege mai bine istoria națională dacă li se va preda și mai puțină istorie națională pentru a face loc unei specializări precoce în materie de holocaust. De fapt, nici măcar holocaustul nu îl vor înțelege cum trebuie în condițiile în care va fi singurul lucru pe care îl știu din istoria națională.

Holocaustul nu este „o temă minoră” în cadrul istoriei, la fel cum nici pancreasul nu e o temă minoră în cadrul anatomiei. Dar nu te apuci să le predai elevilor de liceu un curs despre pancreas. Astfel de cursuri e normal să se țină doar la Facultatea de Medicină. La liceu le predai anatomie, fizică, istorie, adică cunoștințe de ordin general, ca să le lărgești cât mai mult orizontul, ca să scoți din liceu niște oameni educați cu un orizont de cunoaștere cât mai larg, nu niște troglodiți tâmpiți printr-o specializare precoce.

În rest, știm bine că transformarea istoriei holocaustului în materie de sine stătătoare nu este un demers pedagogic, al cărui scop să fie formarea unui om cât mai educat, ci e un demers ideologic, menit să producă un anumit tip de cetățean, în speță cetățeanul global care să îl înlocuiască pe cel național, un votant USR în loc de un votant AUR.

Elevul trebuie învățat să își urască țara și să iubească comunitatea globală bazată pe drepturile omului, ca să accepte cu mai multă ușurință ideea că țara trebuie vândută, bucată cu bucată, cămătarilor globali care vin să ne civilizeze (apropo, ce ar fi să studiem și istoria privatizărilor de după 90 și a acumulării primitive de capital?). Tocmai d-aia trebuie încurajată o specializare precoce asupra aspectelor rușinoase și sinistre ale istoriei naționale. Mai exact, numai asta trebuie să rețină elevul din istoria națională. D-aia în timp ce dispare olimpiada la istorie (și la română), anomalie sesizată pe bună dreptate de cei de la AUR, istoria holocaustului devine materie de sine stătătoare.

Or, dincolo de cunoaștere, studiul istoriei ar trebui să mijlocească sentimentele patriotice sănătoase, scoțând în evidență, întâi de toate, motivele, nu puține, de a-ți iubi țara; adică e bine ca elevul să învețe, prin istorie, să își iubească patria și să o apere de „tagma jefuitorilor”, dar să și-o iubească lucid, cu bune și cu rele, nu ca un copil dominat complet de sentimente sau ca un sectant fanatizat, ci ca un om matur și educat.

Din punctul meu de vedere, aș fi preferat să nu fie nevoie să învățăm la istorie despre holocaust pentru că aș fi preferat ca țara mea să nu fi participat la holocaust, dar n-a fost să fie, iar acum, dacă s-a întâmplat, faptul cu pricina trebuie conștientizat și studiat. Neolegionarii din conducerea AUR ar prefera să nu se studieze deloc holocaustul, ci cel mult să se dea vina exclusiv pe germani și în rest să se studieze crimele comunismului, mai exact, ale „iudeocomunismului”.

În mod paradoxal, și unii dintre cei care umblă azi cu steaua lui David în piept pe la proteste antivacciniste ar prefera să nu se studieze istoria holocaustului, că dacă s-ar studia există riscul să se prindă elevii că există mult mai multe deosebiri decât asemănări între ceea ce s-a întâmplat atunci și ceea ce se întâmplă azi. Și bineînțeles, atunci când liderii AUR spun că istoria holocaustului e o „temă minoră”, ei nu spun că e doar un fragment de istorie națională și că e aberant să îi umpli elevului capul cu fragmente când lui îi lipsesc noțiunile elementare cu privire la întreg, ci spun, de fapt, că nu s-a întâmplat mare lucru, ci exagerează evreii cu scopul de a-i compromite pe „sfinții închisorilor”.

Dar deși astfel de aberații trebuie respinse, asta nu trebuie să ne facă să închidem ochii cu privire la modul în care sunt tâmpiți elevii prin înlocuirea cunoștințelor fundamentale cu specializări precoce și deseori irelevante (acum serios, chiar și dacă aș fi un ultraliberal în materie de moravuri, tot n-aș putea să înțeleg ce ar putea să studieze elevul dintr-a întâia până într-a douăsprezecea la educație sexuală). La fel cum n-ar trebui să închidem ochii nici cu privire la modul în care sunt instrumentate capitolele sumbre ale istoriei naționale în beneficiul globalizării cămătarilor care protestează alături de fanii lui Jude în Piața Victoriei, împotriva corupției.

În fine, e grav când doar AUR mai îndrăznește să rostească anumite adevăruri la pachet cu minciunile lor tradiționale și când devine singura alternativă reală la un progresism tot mai delirant.

Despre Alexandru Racu

Născut în Bucureşti pe 4 Martie 1982. Absolvent al Facultăţii de Ştiinţe Politice din cadrul Universităţii Bucureşti, Master în Studii Sud-Est Europene la Univeristatea din Atena şi doctor în filozofie politică al Universităţii din Ottawa.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Studiul istoriei

  1. Un Om zice:

    Sunt de aceeași părere în legătură cu subiectul din titlu, dar pe lângă argumentele aduse a fost o afirmație care mi se pare mai grăbită, anume că discriminarea nevaccinaților are mai multe deosebiri de cea a evreilor. Mă tem că nu este adevărat și că prigoana evreilor în Europa a avut cel puțin două episoade distincte. Internarea în lagăre și exterminarea a fost doar „soluția finală”. În fapt, prigoana începuse cu mult timp înainte prin multe legi. Între acest moment și discriminarea nevaccinaților tratați ca sub-oameni sunt mai degrabă multe asemănări.
    Știați că evreii nu aveau voie să intre în restaurante, locuri publice, arene sportive (lege dată în anticiparea Olimpiadei) astfel încât și-au creat propriile spații de practicare a sportului?
    Știați că în Olanda, evreilor li se interzicea să părăsească locuința după ora 20?
    Știați că în tot în acea zonă, evreilor li se interzicea posesia unui bun electrocasnic? Iar acum nevaccinații au voie doar în magazine alimentare? Ce uman….
    Știați că în Olanda, evreii au fost obligați să își abandoneze bicicletele?
    Știați că evreii trebuiau să prezinte legitimația de evrei în magazinele în care aveau voie să intre, iar lipsa ei era amendată?
    Știați că în definitiv, această prigoană a fost declanșată de blamarea lor pentru eșecul guvernelor? Că evreii făceau stocuri de bunuri și materiale iar inflația galopantă era din cauza lor? Ca acum când valul infectărilor era comunicat a fi „valul nevaccinaților” până când și țările cele mai vaccinate au doborât recorduri de infectare cu Delta (Omicron nu este dominantă inca prin Europa) prin dublarea sau chiar triplarea vechilor recorduri stabilite de masele sub-umane de nevaccinați tot cu Delta.
    Legea nazistă care interzicea evreilor căsătoria…. eu chiar mă întreb cum s-a putut căsători un nevaccinat în ultimele 3-4 luni pentru că nu a putut intra în spațiile publice. Nevaccinații nu au putut intra în spatiile autoritatii locale, la Trezorerie, la ANAF, primării…. presupun că și la oficiile stării civile. Eu fost prevăzute urgențe doar pentru eliberarea certificatelor de deces…. cât de uman din partea lor.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s