Firea omenească și cea iepurească

Pe pagina sa de facebook https://www.facebook.com/georgemneamtu/posts/10210220249117627?pnref=story, Mihail Neamțu avertizează cu privire la iminența unui „tsunami spiritual” care urmează să se prăvălească asupra tuturor confesiunilor creștine din România. Mai mult decât atât, el precizează că a înainte-vestit pericolul care se materializează acum încă din 2005, anul în care a lansat prima ediție a Bufniței din Dărâmături. Bufniță care, de la o ediție (2005) la alta (2008) și-a schimbat culoarea penajului din roșu în portocaliu, aspect pe care Neamțu uită să-l mai precizeze.

În orice caz, dacă în cazul Ortodoxiei, responsabilitatea pentru dezastru le revine exclusiv ierarhilor lipsiți de har pastoral și/sau iubitori de mită (îmbogățirea prin mită e problema, căci altminteri, Neamțu însuși ne-a spus, în cea de-a doua ediție a Bufniței, că dorința de îmbogățire este pe deplin compatibilă cu Evanghelia lui Hristos), nicidecum intelectualilor de dreapta care, asemeni lui Neamțu, au propovăduit învățături „duhovnicești” precum cele menționate, în paranteză, un pic mai sus, atunci când ajunge la neoprotestanți, Neamțu se întreabă „ce stare de rugăciune, mister și contemplație vei comunica într-o clădire iluminată cu neoane și spoturi de concert hard-rock?” Păi probabil că una mai puțin anemică și rătăcită decât cea la care ajungi atunci când te hrănești nu doar cu „Patericul și Filocalia”, ci și cu „discursul motivațional” cu care se hrănesc „divizii întregi de vânzători în mari companii globale – de la General Motors sau Nestle până la Walt Disney sau Herbalife” https://mihailneamtu.org/…/discursul-motivational-echivale…/.

Totuși, eu zic că nu ar trebui să deznădăjduim. Rămânând în același registru cataclismic, e suficient să ne amintim că în prima ediție a Bufniței, Neamțu avertizase deja asupra iminenței unei „implozii ecologice terminale”, pentru ca doar trei ani mai târziu, în cea de-a doua ediție a Bufniței, să respingă (cu trimitere la expertiza lui Dragoș Paul Aligică) teza încălzirii globale ca speculație alarmist-pseudoștiințifică. Așadar, avem toate motivele să credem (și să sperăm) că, asemeni diverșilor pastori neoprotestanți care anunță periodic Apocalipsa, și Neamțu lansează de fapt doar o nouă alarmă falsă. Dați-mi voie să cred și să sper că, departe de a ne confrunta cu iminența unui „tsunami spiritual”, ne așteaptă în schimb o epocă de reînnoire/înverzire spirituală Herbalife.

PS: Într-o postare ulterioară, alături de site-ul Republica, Neamțu salută recenta luare de poziție a purtătorului de cuvânt al Patriarhiei Române, care a denunțat caracterul pseudo-creștin al iepuroilor („crescuți pe steroizi”) și găinilor plantate de Firea prin București https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10210226036502308&set=a.2243256875879.121989.1081823837&type=3&theater. Ce pot să zic: mă bucură faptul că după ce a găzduit în cotidianul ei opiniile lui Neamțu referitoare la firea capitalistă cu care Dumnezeu, conform învățăturii ortodoxe, l-ar fi înzestrat pe om http://ziarullumina.ro/cu-optimism-despre-reforma-morala-a-…, Patriarhia, prin purtătorul ei de cuvânt, are timp să se ocupe de provocări mult mai serioase la adresa dreptei credințe strămoșești, precum iepurii și găinile cu care Firea a împodobit capitala. După cum precizează purtătorul de cuvânt al Patriarhiei „o găină uriașă înhămată la un car în care se află ouă, mânată de un iepure e o imagine care nu coincide cu viziunea tradițională asupra Paștelui, care trebuie să rămână o sărbătoare sobră” https://republica.ro/bisericile-ortodoxa-si-catolica-reacti…utm_content=buffer68402&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer. Dar teoria referitoare la firea umană capitalistă, precum și cea referitoare la compatibilitatea dintre învățătura Evangheliei și îndemnul la îmbogățire, adresat de Guizot concetățenilor săi burghezi, coincid întru totul cu viziunea tradițională asupra semnificației întrupării, propovăduirii, jertfei și învierii Mântuitorului, semnificație care a fost și rămâne capitalistă. Motiv pentru care și Neamțu continuă să fie promovat și publicat la posturile de televiziune și editurile Bisericii Ortodoxe Române.

Așadar, un pas mic pentru Ortodoxie, un pas mare pentru lupta împotriva corupției – morale și estetice – pesediste. Când o astfel de vigilență teologică se manifestă în prime-time, cât de nebun trebuie să fie profetul care se grăbește să anunțe iminența unui „tsunami spiritual”?

Anunțuri

Despre Alexandru Racu

Născut în Bucureşti pe 4 Martie 1982. Absolvent al Facultăţii de Ştiinţe Politice din cadrul Universităţii Bucureşti, Master în Studii Sud-Est Europene la Univeristatea din Atena şi doctor în filozofie politică al Universităţii din Ottawa.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Firea omenească și cea iepurească

  1. Ghita Bizonu' zice:

    Citresc interviul din Critic Atac.
    Hai ca imi placi! Stilistic adica…. cult al intelectualilor, printre care și Patapievici, un cult care mă tem că, la rădăcină, este cam incult. SUPERB! Ceva rautate, destula scarba afisata, un ton „de sus” si finalul cu dublu sens : incult cine? Cultui intelectualilor sau preacititul ?!
    NOTA 10 ! (nu ptr iubire crestina!)
    Insa oricum „cine isi iubeste copilul acela il mustra”

  2. G. F. zice:

    O găină înhămată la un car cu ouă este totuși o imagine plauzibilă, una peste care te aștepți să dai în poveștile vechi. Teologia patristică înhămată la carul progresului este în schimb una contradictorie, și asta ar trebui să determine mai curînd reacția ierarhiei BOR. Lucrul nu se-ntîmplă însă nu doar pentru că vizitiul BOR prețuiește progresul tot atît de mult cît prețuiește iepurașul ouăle, ci și pentru că relația dintre BOR și intelectuali a fost asumată de BOR în termenii și condițiile intelectualilor. BOR acordă imprimatur-ul la fiecare nihil obstat emis de Pleșu, să zicem.
    Cît despre Alioșa, el rămîne obsedat de valuri, ca orice surfer veritabil. Omul trebuie să prindă valul, să fie pe val iar, în absența unuia, să și-l producă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s