Vivat academia! Vivant profitores!

„Candidatul ALDE la Primăria Capitalei a declarat venituri de 245.000 de lei, adică 66.000 de lei salariul primit de la Universitatea din Bucureşti, 65.000 de lei indemnizaţia de senator, 34.000 de lei un alt salariu primit de la Universitatea din Bucureşti, 68.000 de lei, salariul de la Academia Română şi 12.000 de lei dintr-o chirie.” http://www.gandul.info/…/surprizele-din-declaratiile-de-ave…

Judecand dupa aptitudinile profesionale, nu dupa profesionalism, marturisesc ca il respect pe Daniel Barbu. A fost suficient sa tina un curs, in anul trei la disciplina Stiinta Politica, pentru a-mi da seama ca, probabil, era cel mai bine pregatit profesor din cadrul Facultatii de Stiinte Politice. Din pacate insa, a fost si singura data din acel semestru cand s-a prezentat la curs. Restul cursului a fost tinut de o asistenta de-a sa care ne adormea pe toti intrucat pur si simplu venea si citea de pe niste foi.

La vremea respectiva, cand inca nu era si senator (nu stiu daca era deja cercetator la Academie), atat putea sa se achite Daniel Barbu de obligatiile care ii reveneau conform fisei postului. O situatie similara putea fi intalnita si in cazul actualului europarlamentar Cristian Preda, care, la randul sau, incaseaza si el salariu atat de la Bruxelles cat si de la Universitatea Bucuresti http://www.romaniacurata.ro/lista-neagra-a-alegerilor-euro…/. In treacat fie spus, spre deosebire de Daniel Barbu, Cristian Preda nu a reusit sa ma impresioneze mai deloc ca autor. In ceea ce priveste calitatile sale de profesor, nu pot sa ma pronunt, intrucat, la vremea cand eu eram student iar el inca nu era europarlamentar, si-a pus asistenta sa-i tina cursul de Filozofie Politica (anul IV) iar aceasta, atunci cand nu absenta (a facut-o cam des), tot asa venea si citea de pe niste foi niste chestii soporifice despre Machiavelli, Hobbes si Locke.

Daca, in ciuda lipsei de profesionalism, competentele academice ale lui Daniel Barbu sunt, dupa cum am spus, remarcabile, nu acelasi lucru se poate spune despre competentele sale manageriale, lucru pe care am avut ocazia sa-l simt pe pielea mea. La inceputul anului III, pe cand eram student Erasmus la Florenta, m-am trezit, in ciuda calculelor mele, cu o medie pentru anul II mai mica decat cea pe care o calculasem, iar datorita faptului cu pricina pierdeam bursa pe anul trei (fapt care, la vremea respectiva, cam ardea la stomac). Din cate se pare, asta s-a datorat faptului ca desi dupa semetrul I ma retrasesem de la un curs optional la care luasem un sase, fapt care atragea cu sine si anularea notei respective, la examenul de la finalul semestrului II, unde, evident, eu nu m-am mai prezentat (mi s-a spus ca fusese acceptata cererea de retragere si nota de pe semestrul I anulata), profesoara, in loc sa ma treaca absent, mi-a dat din burta un sapte, suficient cat sa-mi traga media in jos sub punctajul de la care se lua bursa.

Cand am revenit din Italia in februarie, m-am dus la Barbu, la vremea respectiva decan, cu cererea aprobata de retragere de la curs si am obtinut anularea notei si refacerea mediei. Insa i-am spus ca vreau sa mi se dea si bursa, pe care am pierdut-o datorita incompetentei administrative a angajatilor Facultatii, iar el a promis ca o sa se ocupe el, dupa care m-a dus cu vorba – ca sa vezi, ca asa si pe dincolo – pana-n vara. Intr-un final, bursa nu mi-am recuperat-o decat dupa ce am facut apel la un ziar iar informatia a aparut in presa. Tot la fel, un pic mai tarziu, cand era Cristian Preda decan, banii care urmau sa fie decontati pentru abonamente, si cu care, spre paguba studentilor, se faceau manarii, nu au fost dati pana nu am chemat televiziunea ca sa se afle in ce hal isi batea Facultatea joc de studenti. Ar mai fi multe de povestit, caci au mai fost si alte mizerii, dar cert este ca, in ceea ce il priveste pe Daniel Barbu, daca atat de bine a fost in stare sa administreze o Facultate, ma gandesc cu groaza ce ar face daca ar fi pus in situatia sa administreze ditamai capitala. Din fericire, oricum n-are nicio sansa sa castige.

Inchei prin a mentiona ca profesorul de la Universitatea din Ottawa, care mi-a coordonat teza de doctorat, a citit si corectat (la virgula) sase teze de doctorat in anul in care am terminat eu (a mea a avut sase sute de pagini – double space – si nu a fost cea mai mare). Pe langa asta, mai avea multi alti studenti, care nu erau in an terminal, la master si la doctorat, curs la doctorat, cursuri normale la undergraduate plus propria sa munca de cercetare si publicatiile aferente. E drept, zicea ca daca Facultatea nu avea sa inceteze cu genul asta de stahanovism bagat pe gat din motive ce tineau strict de maximizarea profiturilor (educatia superioara fiind si ea un business), anul urmator avea sa-si ia campii. In orice caz, ideea e ca omul n-avea timp nici sa respire, si cu atat mai putin sa se dedice interesului public, ca parlamentar, asa cum o fac domnii Barbu si Preda pe banii contribuabililor care le mai platesc si salariile de profesori universitari si ce altceva or mai fi ei. De castigat, castiga undeva in jur de 80000 de dolari canadieni pe an, de doua ori venitul mediu anual din Canada. Daniel Barbu incaseaza, NUMAI DE LA UNIVERSITATE SI ACADEMIE, echivalentul a peste cinci venituri medii anuale romanesti. Si mai da (sau nu?) din cand in cand pe la cursuri.

E adevarat ca sistemul de invatamant din Romania este prost finantat. E suficient sa ne gandim la salariile mizerabile ale profesorilor debutanti sau la copiii care abandoneaza scoala pentru ca n-au bani sa faca naveta. Si mai adevarat este ca putinul care se da pentru invatamant e acaparat in mare parte de mafia academica din Romania, care altminteri include personaje mult mai putin respectabile, din punct de vedere deontologic (din punct de vedere intelectual ce sa mai vorbesc) decat Daniel Barbu – vezi Oprea&friends.

Despre presa, cu ai ei turcesti, ce sa mai spun? Daca asta e calitatea institutiilor si oamenilor care ne educa, la ce ne mai putem astepta de la institutiile si oamenii care ne (dez)informeaza?

Despre Alexandru Racu

Născut în Bucureşti pe 4 Martie 1982. Absolvent al Facultăţii de Ştiinţe Politice din cadrul Universităţii Bucureşti, Master în Studii Sud-Est Europene la Univeristatea din Atena şi doctor în filozofie politică al Universităţii din Ottawa.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

