CFR

Îmi place să călătoresc cu trenul, mai ales cu trenurile de tip vechi cu compartimente și coridor și, pe de altă parte, nu îmi place să călătoresc cu autobuzul/microbuzul. În tren ai mai multă libertate de mișcare, nu ești la fel de înghesuit, eu personal pot să citesc fără să mă ia amețeala, ș.a.m.d. Dar chiar și sub raport estetic și sentimental găsesc trenul mult mai atrăgător.

Zilele acestea tocmai am fost plecat prin țară cu un prieten din Canada. De la Sighișoara am luat trenul până la Sibiu cu schimbare în Copșa Mică. În mod normal, până la Copșa Mică trebuia să facă o oră și un sfert. A făcut două ore și un sfert. Controloarea supărată îmi spune că așa se întâmplă mai tot timpul în ultima vreme și că nimeni nu face nimic, managementul își bate joc de companie. Pe de altă parte, trenul din Copșa Mică a așteptat și el o oră în gară ca să putem să schimbăm trenul noi, cei care veneam de la Sighișoara.

De la Sibiu am fost pe Valea Oltului, unde am stat peste noapte la Mănăstirea Turnu. Am luat apoi trenul de la Călimănești spre București. Ni se propusese de către un călugăr de la mănăstire să luăm microbuzul din Călimănești, însă am zis că preferăm să mergem cu trenul și, oricum, la microbuze nu mai erau bilete, ar fi trebuit făcută rezervare din timp. Altfel spus, companiile private de transport prosperă pe seama degradării CFR-ului. La fel se întâmplă și pe ruta București-Tulcea. Înainte mergeam cu trenul, care făcea patru ore (cât face microbuzul acum), dar de vreo opt ani încoace nu mai poți să ajungi până la Tulcea cu trenul decât în vreo șapte ore și ceva.

Revenind la trenul cu care am călătorit ieri, acesta era o săgeată InterRegio, deci și biletul era cel mai scump. De la bun început trebuie să spun că prefer vechile trenuri cu compartimente și coridor. Cu atât mai mult în condițiile în care, evident, climatizarea trenului funcționa foarte prost și înăuntru era saună. La fel s-a întâmplat și acum opt ani, când am călătorit cu un astfel de tren, care nu știu cât o fi costat, pe ruta Suceava-București. Controlorul mi-a spus că asta e situația, că toată lumea se plânge și îl înjură pe el, dar deși a făcut reclamație oficială din 2013, nu s-a făcut până acum absolut nimic. El câștigă 1300 și călătorește în aceeași saună, ăia de la supracontrol 3000-4000, iar șefii ăi mari nici nu mai poți să numeri.

Mă rog, a început obișnuitul război între cei care se sufocă și cei pe care îi trage curentul, eu aflându-mă în cea dintâi tabără. Lângă mine, o domnișoară cu figură de lua-mi-aș țara înapoi și mașină mai repede, care citea „Eficiența în Șapte Trepte”, avea o problemă să înțeleagă că deși pe ea o deranja curentul, mai erau și alții, inclusiv oameni bătrâni, pe care îi deranja căldura. Ergo, trebuia găsit un compromis rezonabil – îl mai închidem, îl mai deschidem – care să țină cont de toată lumea. Însă, deși nu era capabilă să argumenteze coerent, ea era convinsă că doar ea avea o problemă, pe când ceilalți făceau mofturi și că „trenul acesta nu a fost făcut să meargă cu geamul deschis”, cu toate că trenul avea geam care se deschidea (prea mic ca să funcționeze ca ieșire de urgență) și nu scria nicăieri este interzisă deschiderea geamului. Cu alte cuvinte, trenul acesta fusese făcut pentru ea, nu pentru toată lumea, iar geamul trebuia să rămână închis tot timpul. Deși nu părea interesată de vreo formă de protest colectiv împotriva celor de la CFR, inclusiv a celui de la supracontrol care și-a făcut apariția și a dat asigurări că „vom face tot ce ne stă în putință”, a simțit în schimb nevoia să mă admonesteze atunci când, din vorbă în vorbă, am ajuns să zic ceva de rău de profitul Petromului, ideea ei fiind că profitul Petromului e curat și nevinovat, de vină fiind taxele impuse de stat. Mă rog, nici aici n-a știut să argumenteze ce și cum (deși am invitat-o, cât se poate de calm, să ne lămurească), și oricum nu cu ea discutam, ci a simțit nevoia să se bage în discuția dintre mine și un om din tabăra celor pe care îi trăgea curentul, de vreo cincizeci de ani, dar care spre deosebire de ăștia mai tineri înțelegea că pe lume mai sunt și alți oameni, că trenul e un mijloc de transport în comun și că, în general, o societate nu poate funcționa dacă fiecare se crede centrul universului și în loc să încerce să demonstreze ceea ce e corect pentru toți își ia un aer de superioritate vexată atunci când ceilalți nu se conformează cu ceea ce simte și vrea el/ea.

Mă rog, atâta o ducea capul pe ea. Problema cea mare e cu nemernicii care au dus și duc țara de râpă.

About Alexandru Racu

Născut în Bucureşti pe 4 Martie 1982. Absolvent al Facultăţii de Ştiinţe Politice din cadrul Universităţii Bucureşti, Master în Studii Sud-Est Europene la Univeristatea din Atena şi doctor în filozofie politică al Universităţii din Ottawa.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la CFR

  1. Ghita Bizonu' spune:

    O! Mai este o incurcatura cu unele femei. Le-a intrat ca sunt femei deci toata lumea trebe sa le faca pe plac ..
    Si uneori ajungi la cestii absurde.. Una careia i s-a reprosat o magarie pe sosea – o coada de peste si inca ceva cu semnalizarea – „Eu sunt femeie ! trebuie sa imi dai prioritate!!”
    „Da ce crezi ca eu sunt barbat?” i-a ras[uns doamna pe care „distinsa” era cat pe ce sa o bage in sant .. Si te asigur ca aia care zicea de regului de cirulatie ra (inca) o femeie misto ..

  2. Sebastian Von spune:

    „companiile private de transport prosperă pe seama degradării CFR-ului” e anacronic, penibil! Chiar e bine ca prospera, nu ca ar fi bine „pe spinarea”…Cat timp ramane „de stat”, de la CFR, sistem sanatate, Hidroelectrica,etc nu ai ce sa mai astepti, nu e ideologie sau subiectivism, e ratiune pura, istoria demonstreaza asta( chiar si a Petromului!)!! Lasand la o parte parti-pri-ul, m-a atras linia povestiriilor matale…

Lasă un răspuns

