Nici eu nu sunt de acord ca Patapievici să fie apărat de Breban invocându-i pe Nietzsche și Cioran

Am câteva observații cu privire la textul publicat pe contributors, de domnul Liiceanu, în reacție la declarația făcută de Nicolae Breban. Domnul Liiceanu spune că este inacceptabil să afirmi, fie doar și metaforic, că împușcarea cuiva este binevenită. Drept pentru care îi solicită președintelui Academiei să ia atitudine. Pe de altă parte, domnul Breban spune că n-a afirmat așa ceva, ci doar că, în Polonia, Patapievici ar fi fost împușcat dacă ar fi declarat acolo despre poporul polonez ceea ce a declarat despre poporul român în România. Independent de cum stau lucrurile, dacă pe de o parte este clar că, fie și în versiunea soft, și mai ales făcute în contextul respectiv, declarațiile domnului Breban sunt cât se poate de deplasate, pe de altă parte, ceea ce mă miră este modul în care domnul Liiceanu alege să-l apere pe Patapievici de acuzatorii săi în contextul unui articol al cărui principal obiectiv este condamnarea instigării la violență venite din partea oamenilor de cultură. Din acest punct de vedere, deși, spre deosebire de Patapievici, Nietzsche este un geniu, mi se pare cel puțin bizar ca domnul Liiceanu să-l apere pe Patapievici de acuzațiile criticilor săi, printre care și domnul Breban, citând afirmațiile făcute de Nietzsche cu privire la germani. În acest context, s-ar cuveni să menționăm că Nietzsche este departe de a fi cel mai responsabil autor din canonul occidental și, drept consecință, cea mai potrivită referință în contextul de față. Spre exemplu, dacă tot își face griji domnul Liiceanu față de relația dintre cuvinte și fapte, ar fi trebuit poate să citeze nu afirmațiile lui Nietzsche referitoare la germani, ci cele referitoare la persoanele cu dizabilități, asta în condițiile în care, prin anii 30′ ai secolului trecut, conducătorii Germaniei au găsit de cuviință să pună în practică teoriile lui Nietzsche. La fel și cu Cioran, care afirma cam în aceeași perioadă că „în România numai teroarea, brutalitatea şi o nelinişte infinită ar putea schimba ceva. Ar trebui arestaţi toţi românii şi bătuţi la sînge; numai aşa un popor superficial ar putea face istorie”. Întâmplător sau nu, la vremea respectivă Cioran simpatiza cu o mișcare politică despre ale cărei metode de guvernare nu se poate spune că nu aveau destule în comun cu ideile profesate de marele eseist. Și, din câte se pare, stilul lui Cioran încerca să-l imite Patapievici atunci când făcea, în volumul său Politice, publicat în 1996 de editura Humanitas, astfel de afirmații: „Din păcate, nu cred în violență, altfel ar fi trebuit de mult să trec la execuțiile de tip Neceav. Numai violența, numai sângele mai pot trezi acest popor de grobieni din enorma-i nesimțire” (Politice, Humanitas, 1996, pp. 62-63).

Desigur, relația dintre Nietzsche și naziștii care s-au inspirat din gândirea lui este mult mai complexă decât au pretins aceștia din urmă, tot așa cum, dacă e să-i dăm crezare domnului Breban, există o deosebire semnificativă între ceea ce a afirmat domnia sa și ceea ce afirmă domnul Liiceanu că a afirmat domnia sa. Tot așa, sunt dispus să admit și complexitățile relației dintre afirmațiile antisociale și antidemocratice făcute de „rafinatul” H.R. Patapievici de-a lungul anilor (autor care, desigur, își păstrează rafinamentul chiar și atunci când recurge la discursul scatologic sau la instrumente de luptă politică precum înregistrările porno) și expresiile grobiene de rasism social care populează tot mai mult discursul dreptei românești. Ceea ce însă am obosit deja să semnalizez este ipocrizia și lipsa oricărui criteriu, altul decât interesul de grup, ce caracterizează discursul așa-zisei elite intelectuale, care pur și simplu pare incapabilă să mai învețe și altă poezie în afară de cea pe care o repetă, ad nauseam, de douăzeci și cinci de ani încoace.

PS: Văd că dacă pe Nietzsche și Cioran domnul Liiceanu îi utilizează nu pentru a sublinia legătura funestă dintre idei și fapte, ci pentru a sublinia inconsistența acuzațiilor ce privesc lipsa de patriotism a lui Patapievici, în schimb, pe Marx și Engels îi utilizează nu pentru a arăta fața hidoasă a capitalismului, ci pentru a demonstra responsabilitatea acestora pentru crimele comunismului. A se vedea în acest sens reclama online la recenta carte despre comunism, scrisă de tripleta de la Humanitas, unde autorii citează nu doar din Lenin și Marx, inclusiv din corespondența cu Engels, ci și din Bakunin http://www.libhumanitas.ro/andrei-plesu-horia-roman-patapievici-gabriel-liiceanu-o-idee-care-ne-suceste-mintile-humanitas-2014.html. Din nefericire însă, nu citează nimic din corespondența dintre Bakunin și Neceav.

Anunțuri

Despre Alexandru Racu

Născut în Bucureşti pe 4 Martie 1982. Absolvent al Facultăţii de Ştiinţe Politice din cadrul Universităţii Bucureşti, Master în Studii Sud-Est Europene la Univeristatea din Atena şi doctor în filozofie politică al Universităţii din Ottawa.
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Nici eu nu sunt de acord ca Patapievici să fie apărat de Breban invocându-i pe Nietzsche și Cioran

  1. Ghita Bizonu' zice:

    Gran mersoa ptr citatuil din Cioran . Ca sa vezi de un se inspirara … comunistii !!!! în România numai teroarea, brutalitatea şi o nelinişte infinită ar putea schimba ceva. Ar trebui arestaţi toţi românii şi bătuţi la sînge; numai aşa un popor superficial ar putea face istorie
    Pacat ca Cioara aia era pa Paris …

  2. marcollini zice:

    Faci ce faci si iara ataci Miscarea Legionara. Spune-ne si noua care erau ,,ideile profesate de marele eseist” ce se regaseau in ideologia legionara. Argumentat, te rog, ca de fraze evazive lipsite de continut ne-om fi saturat destui dintre cei care mai aruncam privirea pe articolele tale.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s